Verborgen talent

Verborgen talent: ‘kennis dien je over te dragen!’

Starters hebben steeds meer moeite met het vinden van een geschikte baan. Waar het werkloosheidspercentage onder starters in 2008 nog op 4 procent lag, is dat in 2012 verdubbeld tot 8 procent. Daarnaast wordt de huidige generatie geconfronteerd met grote uitdagingen als de aanhoudende financiële crisis, klimaatsverandering en de verschuivende economische en politieke machtsstructuur. Ondanks deze omstandigheden zijn hoogopgeleide studenten en starters nog vol ambitie om de arbeidsmarkt te bestormen, carrière te maken én een verschil te maken in de samenleving. Daarom organiseerden VuConnected, New Urban Collective en TANS i.s.m. KPMG ABN Amro, WTC Amsterdam en Page personell op 15 en woensdag 27 februari het Event ‘Verborgen Talent’ waarbij studenten en starters van diverse achtergronden door middel van speed dates in verbinding werden gebracht met professionals van diverse bedrijven van de Zuidas.

Wouter Bos: idealen, specialiseren en toeval

Ter inspiratie deelde Wouter Bos voor de speed dates van start gingen zijn loopbaanervaringen. Het jonge talent was benieuwd naar de manier waarop hij zijn glansrijke carrière was te realiseren. Zijn succesvolle loopbaan in het bedrijfsleven én de politiek brachten hem op posities als consultant bij Shell, minister van Financiën en momenteel partner bij KPMG. Deze loopbaan was echter niet van te voren uitgestippeld, toeval en geluk speelden een grote rol. Zijn advies aan de studenten was dan ook dat het belangrijk is om te weten wat je wilt en een inhoudelijk ideaal na te streven, zodat je een kans kan herkennen en grijpen als die zich, per toeval, voordoet. Zijn tweede advies was om je niet te generalistisch te ontwikkelen maar je in iets te specialiseren zodat je altijd van toegevoegde waarde kan zijn. De laatste tip was om je goed in een organisatie te verdiepen en na te gaan of de organisatie bij jouw persoonlijkheid en ambities past.

Verbinding: speed dates en CV van de Toekomst

De deelnemers konden zijn advies direct in de praktijk brengen tijdens de speed dates. Alle 35 deelnemende studenten en starters hadden een CV van de Toekomst ingeleverd waarin ze hun droombaan, idealen en ambities tot aan 2030 hadden beschreven. Ruim 25 bedrijven van de ZuidAs hadden zich aangemeld om met dit jonge talent in verbinding te komen. De deelnemers hadden twee weken van tevoren een workshop ‘Personal branding’ en sollicitatietechnieken van ABN Amro en Page personell gekregen dus ze konden zich tijdens de speed dates van hun beste kant laten zien.

Beste Talent van de Zuidas: ‘kennis dien je over te dragen!’

Naast het CV van de Toekomst hadden een aantal deelnemers een essay geschreven waarin ze antwoord moesten geven op de vraag: hoe maak ik het verschil in 2030? Rechtenstudent Batsheba White won met haar essay ‘Van de jeugd van tegenwoordig naar de jeugd van 2030’ een treinticket naar Parijs én de eer om haar essay voor te dragen. Ze eindigdehaar essay en de geslaagde dag met de woorden:‘Kennis dien je namelijk over te dragen en niet voor jezelf te houden!’ Lees het volledige essay en CV van de Toekomst hier.


Workshops ´Personal branding´ en sollicitatietechnieken

Op vrijdag 15 feb. 2013 vond er een voorbereidingsbijeenkomst plaats bij ABN Amro. Alle deelnemers kregen een workhop Personal branding van ABN Amro en een workshop Sollicitatietechnieken van page personell. De dag werd gehost door Jamila el Mourabet, diversity consultant bij ABN Amro, lees hier een interview met haar over het belang van ‘leren jezelf te profileren’ en bekijk hieronder de foto’s.