Wie is Lucy Kortram?

Lucy Kortram

Opleiding

Lucy Kortram behaalde in 1981 haar masterdegree in Westerse Sociologie, specialisatie Methoden en Technieken van Onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Tussen 1981-1987 was ze docent /wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN) bij het Instituut voor Sociale Pedagogiek en Andragogiek, van de afdeling Volwasseneneducatie. Ze promoveerde in 1990 in de Sociale Wetenschappen op ‘De Cultuur van oordelen; oordeelsvorming in interetnische relaties.



Ondernemer




Van 1986 t/m 1998 beheerde Kortram haar eigen multiculturele kantoor MAPS. Als consultant adviseerde en begeleidde ze diverse organisaties in het initieren van multiculturele ontwikkeling en stimuleren van multiculturele processen. In deze periode ontwikkelde ze het actorperspectief:



“Het actorperspectief ziet mensen als gelijkwaardig. Ieder mens bezit een eigen referentiekader en identiteit, en beschikt over het vermogen om de eigen definitiemacht in te zetten en eigen grenzen te trekken. Belangrijke uitgangspunten zijn niet alleen dat mensen actor zijn, maar ook dat men zich als actor wil ervaren of uitdrukken. Men wil niet op voorhand ingelijfd worden in situatiedefiniëringen van anderen. De ander is immers niet de norm, de actor ontleent zijn normen aan zijn eigen referentiekader. Deze uitgangspunten vormen ook de grondslag voor het handelingskarakter van de actor . Men is niet alleen actor , maar wil het ook zijn. Mensen willen dan ook niet vanuit een opgelegd kader, maar vanuit eigenheid en een eigen referentiekader functioneren. De uitdaging voor het management van werkorganisaties is dan ook een organisatiecultuur te scheppen die niet inlijft maar die erop gericht is mensen als actor te laten functioneren.”

[1]

Lid van de Tweede Kamer voor de PvdA




Van 1998 t/m 2002 werkte Kortram als Kamerlid voor de PvdA met succes op verschillende onderwerpen als school drop-outs, multicultureel bouwen, illegale verhuur, geweld op school , pesten etc. Hierbij nodigde ze diverse personen zoals de slachtoffers van pesterijen, school drop-outs en illegalen in de Tweede Kamer uit. Kortram vonden het belangrijk alle mensen te empoweren, vooral de machteloze mensen, zodat ze als actor konden functioneren en daarmee zichtbaar worden in de samenleving.



Hoogleraar diversiteit en multiculturele competenties




Van 2003 t/m 2007 was Kortram Lector ‘Diversiteit en de multiculturele competentie’ aan de faculteit Maatschappij en Recht (FMR) van de Hogeschool Utrecht. Een ‘Lectoraat’ is een vakgroep waar vanuit onderzoek en onderwijsactiviteiten plaatsvinden. Lectoren zijn dan ook HBO-hoogleraren.
Tussen 2003 en 2007 heeft ze gewerkt aan het agenderen van het concept multiculturele competenties, de multiculturele professionalisering van studenten en docenten, het creëren van een diversiteitbeleid en ze deed en begeleidde onderzoek op het gebied van diversiteit. Kortram ontwikkelde een innoverende functie voor bachelor studenten genaamd de Hogeschool Onderzoeker In Opleiding (HOIO). Een functie die HBO bachelor studenten de gelegenheid gaf, met behulp van extra begeleiding, als praktijkonderzoeker te werken in Lectoraten. In plaats van die kans alleen aan universitaire masterstudenten te geven. Ten behoeve van de ‘Regiegroep Diversiteit’ deed Kortram onlangs onderzoek en ontwikkelingswerk aan de VU in Amsterdam. Ze deed onderzoek naar diversiteit binnen de VU en ontwikkelde op basis hiervan een multicultureel referentiekader en een set van gewenste multiculturele competenties voor VUdocenten. Momenteel verricht Lucy diverse Free lance activiteiten.



[1]
Uit: Lucy Kortram, Multiculturele competentie-ontwikkeling docenten op de VU, 2010

Comments are closed.