Verslag NUC Unchained filmavond + dialoog

We delen allen één geschiedenis, één heden en één toekomst. Met ‘’N.U.C. Unchained: shared history, shared future’ beogen we een stap verder te zetten in de richting van een samenleving van vrijheid en gelijkheid voor iedereen. Door diverse activiteiten, als een debat training, masterclasses,conferenties, filmavonden en een avontuurlijke exchange naar Londen zullen we dit jaar ‘ongeketend’, vanuit een vernieuwend perspectief naar de geschiedenis, het heden én de toekomst kijken.

Film

Op donderdag 21 februari, klokslag 6 uur, was het zover. De Chain of events startte met een kick-off in de vorm van een filmavond en aansluitend
een dialoog. We hadden ge kozen voor het vertonen van de documentaire ‘500 years later’ wat inzoomt op sociaal maatschappelijke problematiek zoals drugs,
criminaliteit, slecht onderwijs, armoede, corruptie en het zogenaamde ‘inferioriteitscomplex’ in de navolging van de trans-Atlantische slavernij
en het kolonialisme. De documentaire stelde 1 vraag centraal: waarom worstelt de Afrikaanse bevolking wereldwijd nog steeds met het verwerven van het
fundamentele menselijk recht op vrijheid?

Als New Urban Collective hebben we vrijheid en gelijkheid hoog in het vaandel, en dat is waarom deze documentaire goed aansloot bij ons idee van
een filmavond.

Dialoog

Na de documentaire vormde we met z’n allen een kring en was er ruimte voor een (constructieve) dialoog. We stelde daarbij de vraag: wat is volgens jou de
erfenis van de slavernij en op welke manier is deze nog tastbaar en zichtbaar in jouw dagelijks leven?

Deze vraag is op vele manieren te interpreteren,waar de dialoog volop ruimte in bood.

Zo antwoordde een jongedame in het publiek dat zij slavernij als onderwerp nooit heeft mogen terugvinden in de geschiedenisboeken op school. Zij vroeg
zichzelf af ( na zelf in de archieven te hebben gedoken) hoe men deze gruweldaden hadden overleeft en hoe het toch kon dat men zomaar gestraft werd.

Een andere jongeman gaf aan dat de slavernijgeschiedenis door zijn ouders aan hem was doorgegeven, maar dat hij niet veel merkte van de erfenis ervan in
zijn dagelijks leven. Bijna zijn hele familie waren succesvolle lui woonachtig in Amerika, Nederland en het Caribische gebied en aan hen had hij dan ook
een goed voorbeeld.

Ook kwamen de eerste encounters met slavernij in de vorm van een plantagetocht per ‘Sweet Merodia’ boot in Suriname en het element Zwarte Piet in
het Sinterklaasfeest aan bod.

Na het vaststellen van de pluriversaliteit aan kennismakingen met de erfenis van de trans-Atlantische slavenhandel verschoof de dialoof zich naar de vraag:
wat kunnen wij doen –nu en in de toekomst- om te anticiperen op die erfenis?

Ook deze vraag was de moeite waard gesteld te worden. We werden het met elkaar eens dat het voor onze generatie belangrijk is meer kennis op te doen en
deze kennis zo accuraat mogelijk door te geven aan volgende generaties. Maar ook jezelf bedienen van meerdere bronnen van informatie, kritisch te kijken
naar informatie die je wordt voorgeschoteld en bewustwording creëren, zijn belangrijke waarden binnen deze context.

Niet wachten op een staatserkenning of een staatspardon, maar je eigen verantwoordelijkheid nemen en mensen verbinden, bruggen bouwen en kinderen opvoeden
met waarden als, vrijheid, gelijkheid, liefde en respect.

Maar ook zorgen voor positieve rolmodellen, durven te pionieren in je eigen sociale omgeving en op scholen afstappen en samen zorgen voor slavernij als
prioriteitstopic op de onderwijsagenda (leerdoelen en einddoelen aanpassen in het basis en middelbaar onderwijs).

Al met al kunnen we zeggen dat de eerste avond een geslaagde avond is geweest en ons genoeg stof tot nadenken biedt. Deze avond was vooral ter oriëntatie
en introductie bedoeld geeft ons meer focus voor het volgende evenement.

In het volgende evenement willen we nog dieper ingaan op die slavernij en nog concreter maken wat jij en ik kunnen doen om op een positieve en
constructieve manier te reageren op de erfenis van de trans-Atlantische slavernij, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt perspectieven,
sociale omgangsvormen, zelfreflectie e.a. We zullen op een ludieke manier de dialoog voeren en hopen zo een raamwerk te vormen wat een leidraad kan bieden
tot bewustwording en activering.

Comments are closed.