Dialoog met dr. Frank Tuitt: Access and excellence from a students’ perspective

NUC organiseert i.s.m. met ECHO en de VU een bijzondere dialoog tussen studenten en dr. Frank Tuitt. Hij behaalde zijn doctoraal aan de Harvard Graduate School of Education en is nu vice-rector “Inclusive Excellence” aan de University of Denver. We zullen in dialoog gaan over onderwijs, excellentie en diversiteit met deze expert met Caribische wortels uit de Verenigde Staten. Hoe zorg jij ervoor dat je succes vol kan zijn in het hoger onderwijs en hoe kan jij andere jongeren empoweren om het hoger onderwijs te bereiken? Discussieer mee op donderdag 22 november!

De Nederlandse hoger onderwijsinstellingen worden in toenemende mate een reflectie van de diversiteit binnen de samenleving. In de grote steden Amsterdam
en Den Haag is meer dan de helft van de jongeren van niet-westerse achtergrond, ongeveer 70 procent van de leerlingen in het basisonderwijs heeft een
niet-westerse achtergrond en op de hogescholen en universiteiten is het aandeel van deze groep gestaag toegenomen tot ruim 30 procent van het totaalaantal
studenten. Ondanks de toename van deelname in het hoger onderwijs van jongeren van niet-westerse achtergrond nemen ze relatief minder mee aan het hoger
onderwijs en vallen de onderwijsprestaties tegen.

Tijdens deze bijeenkomst georganiseerd door de Vrije Universiteit Diversiteit & Studiesucces, ECHO expertise centrum diversiteit en de New Urban
Collective gaan studenten we van diverse achtergronden in dialoog met een dr. Frank Tuitt over het bevorderen van toegang tot en excellentie binnen het
hoger onderwijs.

Wie is dr. Frank Tuitt?

Dr. Tuitt is vice-rector “Inclusive Excellence” en Associate Professior of Higher Education aan de Morgridge College van de Universiteit
van Denver in de VS en behaalde zijn doctoraal in Harvard Graduate School of Education in 2003. Hij is van Caribische komaf en
gespecialiseerd in gelijkheid en excellentie in het hoger onderwijs. Hij schreef o.a. het boek Higher Education: Rethinking Pedagogy in Diverse College Classrooms. Daarnaast publiveerde hij recent wetenschappelijke artikelen
‘Black like me: Graduate Students’ Perceptions of their Pedagogical Experiences in Classes Taught by Black Faculty in a Predominantly White
Institution’ in the Journal of Black Studies en ‘Enacting Inclusivity Through Engaged Pedagogy: A Higher Education Perspective in Equity and Excellence in Education.’

Lees hier de volledige biografie van dr. Tuitt

Lees hier een interview met dr. Tuitt

Time

18.30

Doors open

19.00

Introduction VU, ECHO and NUC

19.15

Dr. Tuitt Keynote on Access and excellence of students of diverse cultural backgrounds in higher education + Q&A

20.00

Break

20.15

Discussion

21.00

End

Aanmelden?

Meld je voor 20 november aan door een mail te sturen naar [email protected]

Excellentie en diversiteit vanuit de student

De N.U.C. gelooft dat diversiteit een bron van rijkdom en kennis is. We geloven dat ieder mens met een talent en kwaliteit geboren is waarmee het een
bijdrage kan leveren aan een betere wereld. De N.U.C. beoogt een omgeving te creëren waarin studenten diverse culturele achtergronden gestimuleerd worden
om het beste uit zichzelf te halen door elke dag iets nieuws te leren en elke dag actie te ondernemen om hun doelen en dromen te verwerkelijken onder het
motto ‘Improve everyday’. Dr. Frank Tuitt heeft een visie op diversiteit en excellentie dat wordt omvat in het concept “Inclusive excellence”.

What is is inclusive excellence?


“Inclusive Excellence (IE) is the recognition that a community or institution’s success is dependent on how well it values, engages and
includes the rich diversity of students, staff, faculty, administrators, and alumni constituents, and all the valuable social
dimensions that they bring to the campus, including but not limited to race/ethnicity, sexual orientation, gender identity, gender
expression, religion, nationality, age and disability. More than a short-term project or single office initiative, this comprehensive
approach requires a fundamental transformation of the institution by embedding and practicing IE in every effort, aspect, and level of
a college or university. Stated differently, the goal is to make IE a habit that is implemented and practiced consistently throughout
an institution.’

Wat kunnen wij als studenten zelf doen om te excelleren?

Vele activiteiten, training en bijeenkomsten over diversiteit en toegang tot het hoger onderwijs gaan vaak over beleid, onderwijsmethoden en statistieken
en gaan voorbij aan de verantwoordelijkheid en de capaciteit van de student om toegang tot en excellentie binnen het hoger onderwijs te bevorderen.

Tijdens deze interactieve bijeenkomst zullen studenten mee denken over deze belangrijke thema’s binnen het hoger onderwijs. Wat kunnen studenten van
diverse culturele achtergronden zelf doen om hun onderwijsprestaties te verbeteren? Wat kunnen studenten zelf doen om de toegang tot het hoger onderwijs
voor andere potentiële studenten te vergroten? Wat zijn de belangrijkste factoren waar studenten van diverse achtergronden rekening mee moeten houden om
studiesucces te verhogen?

Central questions during the conference:

– What role do race, ethnicity and class play in access and performance in higher education play?

– What strategies can students of diverse cultural backgrounds take to excel in their higher educational institutions?

– What can students do themselves to empower their peers and increase access to higher education?

Formuleer je eigen vragen of betoog en ga met dr. Frank Tuitt en mede-studenten en professionals in dialoog over diversiteit, excellentie en het hoger
onderwijs!

Aanmelden?

Meld je voor 20 november aan via [email protected]

Comments are closed.